Met betraande ogen namen we afscheid van onze allerliefste mamaatjes en papaatjes en we duikelden de bus in, klaar voor een dikke twee uur rijden recht naar het gebied ten zuiden van Samber en Maas dat men in de volksmond al eens ‘Dardennen’ placht te noemen. Na een vlotte rit bereikten we de top van het hoogplateau en landden op onze eindbestemming: het pittoreske Ovifat.

Aldaar aangekomen gingen we van start met een heuse volksverhuizing om ‘u’ tegen te zeggen: een hindernissenparcours met als extra handicap: een serieuze valies in uw nek, en die valiezen waren van divers pluimage: met wielen, zonder wielen, hardcase, softcase, sporttas, rugzak, robuuste valies, gerieflijke reiszak… maar laat me kort wezen: Ryanair had een vette kluif gehad aan de extra gewichtskosten…
Alsof dat nog niet genoeg was, mochten we meteen daarna participeren aan een workshop ‘bed opmaken voor dummies’. Gelekt en (nu ja) gestreken verkasten we nadien naar het restaurant van ons resort voor een heerlijk maal: macaroni met kaas (nu ja) en hesp (bajaat) à la manière d’Ovifat. Lekkah!
Volumineus volgevreten trokken ons wandelplunje aan en verzamelden op het grasplein buiten om de Hoge Venen onveilig te gaan maken!

Even later, tijd voor actie: wandelen geblazen dus! We zagen een vreemd monument dat vroeger een wegwijzer was richting Sourbrodt en meteen daarna zetten we koers richting hoogste punt van België: het Signal de Botrange. En toen we de Baltiaheuvel hadden beklommen, bevonden we ons op 700 meter boven de zeespiegel en waanden ons eventjes ‘the King of the world!’ (allez, of toch van België)…
Enkele venenkilometers later bereikten we de Fagne Wallonne en kregen een prachtig panorama in de vorm van een weids uitzicht over het veen.

Als klap op de vuurpijl mochten we nog even onze spreekwoordelijke beer uitlaten in het plaatselijk speeltuintje. Er werd duchtig gebruik gemaakt van de ‘bijs’ en de ‘ritser’ en even later openden de machtige poorten van de Hoge Veense shoppingmall en konden we onze zuurverdiende centen over de balk gaan gooien. De plaatselijke economie werd een stevig hart onder de riem gestoken en menig streekproduct (zoals daar zijn de typische Ardense eland in een sleutelhangervorm, een wandelstok ‘made in China’ of een inheemse pluchen pinguïn) genoot een winstgevende afzetmarkt.

Hopsasa! Na nog even te marcheren doemden de contouren van ons hotel alreeds op aan de einder. Een aangename lentezon was de hele dag onze metgezel edoch zorgde een gure NNO-wind voor een frisse toets. Tijd dus om nog even het bos in te trekken en al sjorrende 3 kampen te bouwen die morgen dienst gaan doen voor een heus bosspel. Architecturale talenten smeedden bouwplannen, constructieve knobbels begonnen aan een eigen bouwwerksysteem om ‘u’ tegen te zeggen en anderen experimenteerden met alternatieve technieken. Een knap resultaat van elke groep: samenwerken, overleggen én bricoleren: drie vliegen in één klap, knap!

Aanschuiven dus nu in het restaurant en tijd om onze beentjes onder tafel te schuiven voor een copieuze maaltijd! Voor de culinairen, smulpapen en schoefelaars onder u: het maal bestond uit krokant gepaneerde visstaafjes, rustend op een fluweelzachte bloemkool-mouseline-aardappelpuree , subtiel geparfumeerd met een toets nootmuskaat. Geflankeerd door goudgele maïskorrels, die met hun speelse zoetheid een zonnig contrapunt vormen bij de maritieme diepgang van het hoofdcomponent. Een gerecht dat met ironische elegantie de grens verkent tussen diepvriescomfort en haute cuisine, heerlijk!

Na al die gastronomie duikelen we het nachtleven in onder de vorm van een enkele amusante activiteiten. De groep wordt in kleinere groepen verdeeld en in doorschuifsysteem doen we een heuse quiz, lasershooting én een knutselfrutselactiviteit.
Hopende op een rustgevende, muisstille, deugddoende nacht groet ik u met genegen genoegdoeningen,
Uw reporter van dienst
Voor alle foto’s van vandaag, klik HIER
Dag lieve Nore
We hebben met veel plezier de samenvatting van de eerste dag gelezen, jullie hebben het daar al naar jullie zin! Genieten, meid! ☀️
Dikke knuffel mama, papa & Jinthe (& Martine 🛴) 💕
Wat een avontuur al de eerste dag!
Maar vooral, hoe voelen we ons? Super nieuwsgierig hier op het thuisfront. Wel heel mooi weer en mooie foto’s al gezien. Amuseer je Noë!!!
Mamsky en Zaddy ❤️
Beste Ovifattende-binnenkort-lagere-school-afstuderende leerlingen,
Hopelijk was de heenrit vooral gekenmerkt met veel plezier en weinig kots.
Hopelijk waren de eerste wandelingen gevuld met gelach en weinig blaren op voeten of tenen.
Hopelijk belandde het eten smaakvol in jullie magen en niet tegen de muren tijdens een onvermijdelijk voedselgevecht (@ de leerkrachten: nu al excuses dat we de leerlingen misschien op ideeën brengen hiermee)
En hopelijk is de eerste nacht eentje met veel mooie dromen en weinig verloren spinnen of mieren die een warme slaapzak als hun huisje zagen.
We kijken al uit naar de volgende foto’s.
En een grote knuffel voor Amber 😊
Dag Florence, de 1ste dag zag er al heel erg fijn uit! Hopelijk heb je deze nacht goed kunnen slapen om er vandaag terug tegenaan te gaan in de wandeltocht! Papa en mama missen jou en hopen dat je fijne avonturen mag beleven! Dikke zoen en knuffel van papa en mama, pootje van je hondje Violette XXX
Jaja… meester Vik kent zijn woorden en weet ze mooi te verwoorden. Geef hem een klavier, en wat je leest wordt plezier.
TOP …. Groetjes aan mijn kleine Noni Noni ( Noah)
Ps: Vraag hem eens of zijn knuffel een puppy Wolf is. Want onze familienaam betekent Wolf 😉.
Yo den Bro, Clément, broeriewoerie Brys,
Wat een leuk verslagje en bijhorende foto’s!
Jullie genieten daar duidelijk volop!
Veel plezier nog en veel liefs van mama.
xxx
Noni,
Ongs Moedere heeft hier al wa 💦 traantjes 💦geplengd 🥲 omdat ze je zo hard mist. Papa heeft hier al serieus mogen dweilen …
Luv Yu 😘😘😘
Lieve Manon,
Wat is het fijn om al die mooie foto’s van jullie eerste dag daar te zien! Ik hoop dat je super hard genoten hebt van de wandeling, veel plezier hebt gemaakt, veel hebt gelachen en gezellig hebt gebabbeld. Ik hoop ook dat je gisteren moe maar gelukkig bent gaan slapen, met een warm hartje vol fijne herinneringen. Geniet van elk moment daar! Ik ben trots op jou!
Dikke knuffel van mama xxx
Hey lieve Lisa!
Sophie hier, ik hoop dat je daar al hebt genoten van de geweldige witte vis en dat je niet hebt moeten doen alsof je hem lekker vond. Hopelijk heb je al coole diertjes gespot zoals addertjes en salamanders en ben je ondertussen zelf ook een beetje een echte bosklasser geworden.
Hoe was het lasershooten, want ik ga er eigenlijk gewoon vanuit dat jij gewonnen hebt. Verliezen zit niet in onze familie dus dat lijkt mij logisch.
Ik hoop dat het daar super gezellig is met al je vriendinnetjes en vriendjes en dat jullie keiveel hebben gelachen en misschien al een paar geheime inside jokes hebben gemaakt die wij thuis toch niet gaan begrijpen.
En vergeet niet af en toe ook iets op te steken in de les hè, zodat mama en papa trots blijven.
Geniet er nog kei hard van en kom terug met de beste verhalen ooit!!
Dikke knuffel,
Sophie
Attention LOUISA!!
Incoming message from the Upside Down…
Volgens recente bosrapporten gebeuren er vreemde dingen op wandelpaden…
groepen die vertrekken met 12 leerlingen en terugkomen met 13 (of is het een Demogorgon?), en rugzakken die onderweg plots 3 kilo zwaarder lijken,…
Louisa, geniet van elk moment daar tussen de bomen met een hoofd vol Billie Eilish-deuntjes tussendoor en blijf ver weg van de mysterieuze poorten naar the Upside Down! En zorg vooral dat je af en toe ook eens wat slaap vangt! 😉
End of transmission… !
Kus, mama (nog niet opgeslokt door het bos 🤪) X X X
Lieve lieve Joline
Ik hoop dat de traantjes snel plaats hebben gemaakt voor een lach.
Maar als ik de foto’s zie dan lijkt dat toch zo te zijn!
Ik wens je heel veel plezier met de vriendinnen en ook een goeie nachtrust!
Geniet van de dagen samen want binnenkort zitten jullie in het middelbaar.
We missen jou superhard!
Dikke kussen
Mama